Hoe gebruik ik de brandweerboot en het bijbehorende script? #
Met de brandweerboot en het script kunt u eenvoudig een boot spawnen, besturen en op een trailer plaatsen. Deze handleiding legt uit hoe u de boot en het script installeert en gebruikt.
🔧 Installatie: Boot en script toevoegen aan uw server #
Stap 1: Download de benodigde bestanden #
- Log in op uw FiveM Services Account of Keymaster Account.
- Download de volgende bestanden:
- dinghy (de boot)
- fs-boattrailer (het script)
Stap 2: Voeg de bestanden toe aan uw server #
- Plaats de mappen dinghy en fs-boattrailer in de
resources
-folder van uw server.resources/ ├── dinghy ├── fs-boattrailer
Stap 3: Update de serverconfiguratie #
- Open het bestand
server.cfg
in uw serverconfiguratie. - Voeg de volgende regels toe om de resources te starten:
ensure dinghy ensure fs-boattrailer
- Als u de bestanden al in een map zoals
[Assets]
heeft geplaatst, kunt u die map activeren in plaats van individuele resources:ensure [Assets]
Stap 4: Restart de server #
- Herstart uw server via txAdmin of uw serverconsole:
restart dinghy restart fs-boattrailer
- De resources worden nu ingeladen.
⛵ Gebruik: Boot en trailer spawnen #
Stap 1: Spawn de trailer #
- In-game spawnt u de boattrailer door het commando of spawnmenu te gebruiken:
spawn boattrailer
- Plaats de trailer half in het water voor eenvoudig laden.
Stap 2: Spawn de brandweerboot #
- In-game spawnt u de boot dinghy met hetzelfde commando of spawnmenu:
spawn dinghy
- Vaar voorzichtig naar de trailer en zorg dat de boot goed in de laadpositie ligt.
Stap 3: Boot vastmaken aan de trailer #
Afhankelijk van de versie die u gebruikt, zijn de keybinds als volgt:
- LORE-Friendly versie: Druk op
G
om de boot vast te maken aan de trailer. - Branded versie: Druk op
E
om de boot vast te maken aan de trailer.
De boot is nu veilig bevestigd aan de trailer en kan worden verplaatst.
Handleiding: Keybind aanpassen voor het koppelen van de boot aan de trailer #
Wilt u de keybind wijzigen waarmee de boot aan de trailer wordt gekoppeld? Volg deze eenvoudige stappen om de aanpassing door te voeren in het fs-boattrailer
-script.
🔧 Stappenplan: Keybind aanpassen #
Stap 1: Open de client.lua
#
- Ga naar de map waar het
fs-boattrailer
-script is opgeslagen:resources/fs-boattrailer/
- Open het bestand
client.lua
met een teksteditor zoals Notepad++ of Visual Studio Code.
Stap 2: Zoek de configuratie voor de keybind #
- In het script bevindt de configuratie zich direct bovenaan, onder de sectie
--- Config ---
. U ziet de volgende regels:attachKey = 51 -- Index nummer voor attach keybind - http://docs.fivem.net/game-references/controls/ attachKeyName = "~INPUT_CONTEXT~" -- Key name (center column) of above key.
- Deze configuratie bepaalt:
attachKey
: Het indexnummer van de keybind. Dit is gebaseerd op de FiveM Controls Reference.attachKeyName
: De naam van de toets die wordt weergegeven in de in-game prompt.
Stap 3: Wijzig de keybind #
- Pas de waarde van
attachKey
aan:
Kies een ander indexnummer van de toets die u wilt gebruiken. Enkele voorbeelden:E
: Indexnummer 38F
: Indexnummer 23H
: Indexnummer 74
Voorbeeld: Als u de toets
H
wilt gebruiken, ziet het er als volgt uit:attachKey = 74
- Pas de waarde van
attachKeyName
aan:
Dit bepaalt welke toetsnaam wordt weergegeven in het spel. Gebruik de naam zoals vermeld in de middelste kolom van de FiveM Controls Reference.
Voor de toetsH
:attachKeyName = "~INPUT_VEH_HEADLIGHT~"
Stap 4: Opslaan en herstarten #
- Sla de wijzigingen op in het bestand
client.lua
. - Herstart de resource op uw server via txAdmin of de serverconsole:
restart fs-boattrailer
Voorbeeld: Configuratie voor toets H
#
Als u de toets H
wilt instellen, ziet de configuratie er zo uit:
attachKey = 74 -- Index nummer voor H
attachKeyName = "~INPUT_VEH_HEADLIGHT~" -- Toetsnaam voor H
💡 Veelgestelde vragen #
1. Waar vind ik de indexnummers van toetsen? #
De indexnummers van toetsen kunt u vinden in de officiële FiveM Controls Reference.
2. Wat als de wijzigingen niet werken? #
- Controleer of u de juiste resource heeft herstart.
- Controleer het bestand op syntaxfouten.
- Zorg ervoor dat u geen andere scriptconflicten heeft die dezelfde toets gebruiken.
3. Hoe kan mijn ADD-on voertuig de boattrailer trekken? #
- Hiervoor is het voertuig een werkende trekhaak nodig.
- Ook de
vehicles.meta
dient correct te worden ingesteld. Hiervoor kan u hier een handleiding vinden.
Met deze handleiding kunt u eenvoudig de keybind aanpassen waarmee de boot aan de trailer wordt gekoppeld. Heeft u nog vragen? Neem contact op via onze discord.
© FiveM Services